TDJ Vejbump er typegodkendt i sort med hvide reflekser til 20, 30 og 40 km/t.
Gul betyder ‘midlertidig’ i vejsprog, og må kun anvendes på privat vej og ved vejarbejde. Gul kan IKKE typegodkendes!
Brug IKKE gule vejbump på villaveje og boligområder, da de ikke er typegodkendte. Sker der en skade, kan I drages til ansvar.
TDJ Vejbump er et tysk kvalitetsprodukt, som har været benyttet i Europa gennem mere end 25 år.
Vejbump er fremstillet af NY formstøbt og jernarmeret gummi med kerne af genbrugsgummi.
Det tykke slidlag af NY gummi har en langt længere levetid ved overkørsel, end hvis det var genbrugsgummi – slidlaget er gennemfarvet.
Vores gummibump er typegodkendt af Vejdirektoratet. Bumpene ændrer sig ikke i brug, som man kan risikere med asfaltbump, hvilket kræver opsyn som er bekosteligt.
Gummibumpene kan afmonteres i forbindelse med nyt slidlag, og monteres igen efterfølgende.
Advarsel: PAS PÅ DÅRLIG RÅDGIVNING! Gule bump og reflekser må jfr. afmærkningsbekendtgørelsen kun anvendes til midlertidige formål, samt p-huse, privat parkering og andre ikke-permanente løsninger. Ikke på offentlig vej!
Et vejbump er en effektiv fartdæmper, som kan benyttes i mange forskellige sammenhænge og steder, hvor der bliver kørt for stærkt eller bilisterne skal være agtpågivende.
Hvor kan TDJ Vejbump anvendes? TDJ Vejbump er velegnet til brug, hvor der er et ønske om at regulere hastigheden som f.eks villaveje, boligområder, indkøbscentre, parkeringspladser, virksomheder, campingpladser, skoler, sportshaller, tankstationer etc.
VI PÅSTÅR, at 75% af alle asfaltbump ikke lever op til godkendelsen for vejbump. Tit er de for aggressive og usynlige pga. slidtage. Der findes også plastikbump på markedet, hvor kvaliteten er meget dårlig – og ikke gennemfarvede. Man kan og må ikke sammenligne disse typer vejbump, med vores kvalitets vejbump.
Vi anbefaler, at man efterspænder skruerne. Ved stor belastning og meget høje temperaturer kan det afhængig af underlag, være nødvendigt at lime elementerne ned.
Vejbump har en præventiv virkning. Ved anbefalet hastighed mærkes overkørslen af vejbumpet uden væsentlige gener, men ved for høj hastighed skabes ubehag, og naturligt nedsættes hastigheden. Det er igennem undersøgelser bevist, at ved montering af vejbump, nedsættes hastigheden i langt de fleste tilfælde.
Nedenstående undersøgelse viser, hvor mange der respekterer hastighedsgrænserne før og efter montering af fartnedsættende trafikløsninger.
Målingen er foretaget i Dortmund > 500 personbiler ligger til grund for målingerne